Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wadowicach - NRK
34-100 Wadowice,
ul. Batorego 2,
mgr Marcin Górecki
Telefon: (33) 87-34-240, (33) 87-34-200
e-mail: konsument@powiat.wadowice.pl
Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy:
1. Zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów.
2. Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
3. Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.
4. Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
5. Zawiadamianie Prezesa UOKiK w przypadku podejrzenia stosowania praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
6. Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
7. Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych.
8. Przedstawianie Staroście rocznego sprawozdania ze swej działalności w terminie do 31 marca kolejnego roku kalendarzowego.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów jest instytucją samorządową o charakterze doradczym, powołaną dla ochrony praw konsumenta. Nie ma uprawnień do kontroli, wydawania nakazów, zakazów, nakładania kar i grzywien, rzecznik może służyć konsumentowi przede wszystkim poradą prawną, a w celu wyegzekwowania należnych konsumentowi świadczeń może wykorzystać uprawnienia procesowe.
Za podejmowane czynności i działania Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie pobiera honorarium, w szczególności działania Rzecznika mające na celu zapewnienie poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów są bezpłatne (art. 42 ust 1 ustawy z dnia 26 lutego 2019 r. o ochronie konkurencji i konsumentów – tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 369).